A közösségi média világában sajnos olykor-olykor belefuthatunk hamis fiókokba. Ezek mindenki számára, de különösen a kiskorúakra jelenthetnek kiemelt veszélyt. Ezért is fontos, hogy a gyerekek internet- és közösségi média használatát felügyeljük, valamint mi is csak olyan embereket jelöljünk be/vissza, akivel szemtől szembe is tartjuk a kapcsolatot.
A Twitter ebben az évben több, mint 2 millió hamis fiókot törölt a platformról, de ezek is csak a legnyilvánvalóbb esetek voltak. A Facebook jelenleg több, mint 2.2 milliárd felhasználót tudhat magáénak, ebből rengeteg esteben azonban lehetséges, hogy nem valós személyek állnak a profilok mögött.
Párhuzamosan ezzel a bot-ok, chatbot-ok fejlesztése sem elhanyagolható mértékben fejlődik. A mai automatizált programok reakciói már kísértetiesen hasonlítanak az emberi reakciókra, és tökéletesen képesek elemezni egy-egy beszélgetést, üzenetet. Éppen ezért kell nagy figyelmet szentelnünk annak, hogy ne essünk be a csapdákba, és ne osszunk meg személyes információt magunkról az interneten.
De hogyan is tudjuk eldönteni, hogy miközben chatelünk, nem egy bot-tal beszélünk-e?
A felhasználói profil
A legkönnyebben megállapítható, hogy valós személlyel van-e dolgunk, ha ellenőrizzük a felhasználói fiókot vagy profilt. A képek, az általános információk, vagy személyes dolgok hiánya árulkodó lehet.
A nyelvezet
Az emberi nyelv használata még mindig kihívást jelent a gépek számára. Így, ha egy nagyon kesze-kusza mondattal, üzenettel találjuk szemben magunkat, valószínűsíthető, hogy nem egy értelmes emberi lénnyel van dolgunk. Ezenkívül az is egy intő jel, ha beszélgetőpartnerünk gyakran vált témát, nem érti a viccet, illetve nem oda illő válasszal rukkol elő.
Az idő-faktor
Ha egy fiók lehetetlen gyorsasággal válaszol, valószínűtlen időben, vagy akár túl rendszeresen is posztol, akkor ez egy jel lehet arra, hogy a fiók hamis. Kutatók azt is megállapították, hogy a valótlan profilok gyakran ellentétes magatartást tanúsítanak egy-egy témával kapcsolatban.
A network
A hálózati dinamika nem látható a legtöbb felhasználó számára, de sok mindent elárul egy adott fiókról. A bot-ok csak néhány fiókot követnek, de sok más bot követi őket. Egy bot posztjainak, írásainak stílusa ha összeegyeztethetetlen a „saját” kapcsolataival, az azt sugallja, hogy a valódi társadalmi interakció tulajdonképpen hiányzik.