Felröppent a hír miszerint leállhat a Facebook és az Instagram Európában, ha bizonyos feltételek nem teljesülnek számára. Noha sokan nem gondolják ezt komolyan, és mondhatni “hosszú még az út addig”, bizonyára mindenkinek megfordult a fejében a gondolat, hogy mi lesz, ha mégis megtörténik a kivonulás.
Magyarországon ugyanis számos olyan cég és egyéni vállalkozás működik, akiknek a közösségi média elengedhetetlen eszköz új vevők és ügyfelek szerzésére, valamint a vásárlókkal való kapcsolattartásra. A legjobban viszont azokat a vállalkozásokat érheti kellemetlen meglepetésként a leállás, amelyek nem rendelkeznek saját honlappal.
Miért pont most készíts saját honlapot?
Nagyon röviden: a Meta (Facebook, Whatsapp és az Instagram anyacége) kilátásba helyezte, hogy leállítja a Facebook és Instagram kapcsolódó szolgáltatásait Európában, amennyiben nem továbbíthatja az európai felhasználók adatait az Egyesült Államokban lévő szerverekre. A bonyolult jogi háttérbe ebben a bejegyzésben nem mennénk bele, a Websupport inkább arra törekszik, hogy a saját honlap és domain név fontosságát hirdesse.
2022 januárjában ugyanis tévedésből a Websupport Magyarország 7000 fős Facebook rajongói oldalának közlését visszavonta a Facebook. Ez megtörténhet szinte bárkivel, aki hirdet, vagy posztol. A gond akkor jelentkezik, ha nincs más online jelenléted, ami ilyenkor átveheti a helyét. Ha ide tartozol kedves olvasó, és a vállalkozásodnak csak Facebook vagy Instagram oldala van, akkor ez a cikk neked szól.
Kik a leginkább érintettek?
Kozmetikusok, sminkesek, manikűrösök, masszőrök
Talán ők vezetik a listát, hiszen egyéni vállalkozóként is tudnak működni, sokuk csupán egy Facebook vagy Instagram oldallal rendelkezik. Nehéz helyzetben találhatják azonban magukat, ha leállnak a közösségi oldalak. Számukra mindenképp javasoljuk a saját honlap elindítását, például időpontfoglaló rendszerrel. A honlapot pedig később webshoppal is ki lehet bővíteni.
Vendéglátás: éttermek, bárok, büfék
A járvány miatti lezárások sajnos sok vendéglátóipari egységet kényszerítettek bezárásra, mások pedig kiszállítással próbáltak fennmaradni. További nehézséget jelentett, hogy egyes helyek nem rendelkeztek saját honlappal, így a Google keresőben sem tűntek fel (pl.: olasz étterem a közelben). Az Instagram vagy Facebook oldal mellett tehát mindenképp hasznos egy honlap is a vendéglátó egységeknek. Így nagyobb eséllyel jelennek meg a keresőkben, könnyebben kifejezhető vele az étterem arculata, valamint megkönnyíti a rendelést és a kiszállítási információk átadását is.
Tetoválók, testékszer-behelyezés
A szépségiparhoz hasonlóan itt is nagyon elterjedt a közösségi oldalak használata. A saját honlap létrehozása azonban növelheti a művész imázsát. A honlapon könnyebb portfoliót létrehozni és további tájékoztatást adni a kapcsolódó egyéb szolgáltatásokról is. A fentiekhez hasonlóan a honlap itt is hozzájárul, hogy többen találják meg a tetoválószalont, mint korábban, beleértve akár az átutazó vendégeket is.
Fordítók, tolmácsok
A fenti kategóriákkal szemben kevésbé vizuális műfajról beszélünk, így körükben inkább a saját Facebook oldal, és a különböző Facebook csoportokban való vevőszerzés jellemző. A fordítók és tolmácsok számára a saját honlap jelenti a következő szintet, hiszen erre már marketing kampányokat és reklámokat is lehet építeni. További hasznos funkció lehet egy árkalkulátor beépítése az oldalra.
Fotósok, festők, zenészek és más művészek
A közösségi média segítségével egy művésznek könnyebb “láthatóvá válni”, mint bármikor korábban (noha a verseny is sokkal nagyobb). Erre lehet megoldás a saját honlap, amivel még több nézőt és hallgatót (egyúttal megrendelőt) lehet bevonzani. A honlap segítségével könnyebb bemutatni a portfóliót, elkülöníteni és esztétikusan elrendezni a különböző projekteket és albumokat egymástól. Egy webshop beépítésével pedig könnyedén elindulhat a művek értékesítése is.
Szállásadók
Hotelek és apartmanok keresése esetén népszerűek az úgynevezett aggregátor oldalak (pl: szállás.hu), így csábító lehet tulajdonosként ide regisztrálni. Nem szabad megfeledkezni azonban a saját honlap előnyeiről sem, hiszen ott nem lesz formai megkötés a design, vagy épp a kép és szöveg mennyiségét illetően. Bizonyos szállások exkluzivitását növelheti is, ha nem szerepel aggregátor oldalakon, mert a saját honlapon keresztül lehet csak foglalni. A szállás saját honlapján ráadásul több lehetőség van a környező látnivalók és programok bemutatására mint egy aggregátor oldalon.
Update: készítettünk egy egyéni vállalkozóknak szánt oldalt, ahol a honlap indításának lépéseit magyarázzuk el.
Miért jó a saját honlap?
Noha a fenti lista korántsem teljes, az látható belőle, hogy bármilyen üzleti és gazdasági tevékenységről is legyen szó, van értelme a saját honlap létrehozásának.
- Csökkenti a függést a Facebook és Instagram oldalaktól. Egy esetleges kitiltás, leállás vagy kimaradás esetén a látogatók és vásárlók máshol is megtalálnak.
- Lehetőséget ad blogolásra, értékesítésre, időpontfoglalásra.
- Jobban ki tudod fejezni az egyediséget és az arculatot egy honlappal.
- A saját webcím (azaz domain) ráadásul egyáltalán nem drága, a Websupportnál 2 évre csak 2500 Ft.
- Egy egyszerűbb honlap fejlesztése nem jár komolyabb költségekkel. A Kliki alkalmazásunk segítségével pár óra alatt össze is lehet “klikkelgetni”, programozás nélkül.
- Valószínűleg a helyi versenytársaidnak is van honlapjuk, ha nincs, akkor ideje megelőzni őket.
Az elmúlt két év sok cég és egyéni vállalkozó számára igen nehéz volt. A váratlan helyzetekre természetesen nem lehet felkészülni, de érdemes mindent megtenni, hogy online is több lábon álljunk. A közösségi oldalak még velünk vannak, de egy-egy kritikus pillanat megmutatja mennyire kockázatos mindent egy lapra feltenni.