A felhasználó élménykutatás viszonylag újkeletű dolog az online marketing világában, de az ötlet annál egyszerűbb, és az élet egyéb területein már évezredek óta működik. Mi lenne, ha kivételesen nem számokban és mutatókban keresnénk az üdvösséget, hanem csak egyszerűen kérdezzük meg a “vendéget”?
Szerencsére azonban nem kell nekünk kitalálni, hogy mégis hogy kell ezt a lehető leghatékonyabban megvalósítani, az “igazi” emberekkel való tesztelésnek is meg van már a maga tudományos háttere. A piackutatásairól elhíresült Nielsen matematikai modellje szerint például rögtön elég, ha egy kicsi, pontosabban öt fős mintával vágunk neki a felhasználó élménytesztelésünknek.
“Csak öt fő, az nem kevés?” – gondolhatjuk joggal. A kutatás azonban kimutatta, hogy már öt fővel kiderül a weboldalon található hibák 85%-a, és igazából felesleges még több pénzt öntenünk még nagyobb tesztcsoportokra, az maradék 10-15% megtalálása már nem ér annyit. Helyette inkább fogjuk magunkat, és állítsuk össze a következő öt fős tesztünket, hogy biztosra menjünk! A két teszt együttesen szinte minden hibára fényt derít, sőt, egy ilyen második teszt segíthet akár abban is, hogy validáljuk az első eredményeit.
Ami talán a legfontosabb egy ilyen teszt elvégzésénél, az a tényleges résztvevők minősége. Itt nem kell semmi csúnyára gondolni, célszerű olyan alanyokat választani, akik beleesnek termékünk vagy szolgáltatásunk célcsoportjába. Sőt, akár bátran keressük meg az ideális, “álomvásárlónkat”, és próbáljuk az ő véleménye alapján elvégezni tesztünket. Mert lehet, hogy könnyebb megkérni négy jóbarátunkat, de végső soron nem biztos, hogy őket érdekli a termékünk, és máris más szemmel nézik majd az oldalunkon található elemeket.
Végezetül próbáljunk figyelni a teszt “sterilségére”. Igyekezzünk hasonló körülményekkel szolgálni minden felhasználónknak, ne terelhesse el semmi a figyelmüket, minimalizáljuk a különféle behatások számát. A teszthez kapcsolódó kérdéssorunk legyen könnyen értelmezhető, nem túl fárasztó, és ami a legfontosabb, a válaszadási lehetőségek alapján számunkra is könnyen legkódolható, kiértékelhető!
Ha követjük ezeket az alapelveket, akkor máris sokkal hatékonyabban végezhetünk igazi emberekkel egyszerű felhasználói élménykutatásokat. Innen már csak egy lépés a talált hibák kijavítása, az új ötletek beépítése honlapunkba, és máris hatékonyabbá tettük vállalkozásunkat!