A bizalom és a motiváció fenttartása az egyik legnagyobb kihívás a távolról történő munkavégzésben. Te bízol abban, hogy a munkatársaid okosan és teljes energiabefektetéssel dolgoznak, vagy megpróbálod mikromenedzselni őket? Hogyan tudod rábírni alkalmazottaidat, hogy továbbra is motiváltak legyenek? És honnan fogjuk tudni, hogy munkatársaink minden esetben eleget fognak tenni a követelményeknek?
A bizalom sokak számára valami félelmetes dolgot jelent. Bízni másokban nem a legegyszerűbb, és ha távmunkában alkalmazunk embereket, talán még nehezebb. Hiányzik a szemtől szembeni interakció, motiválni is csak egy „harmadik fél” (technológiai eszközök) segítségével tudunk.
David Horsager üzleti stratéga és professzor szerint cég- és csapatvezetők feladata, hogy megteremtsék a bizalmat, ami motivációs eszközként is hathat a csapaton belül. Ehhez a „a bizalom nyolc pillére” nyújthat nekünk segítséget, melyből kiemeltük a legfontosabb elemeket:
Tisztánlátás
Ha vezetőként tisztában vagyunk azzal, hogy csapatunk milyen irányba, milyen cél felé haladjon, akkor egy egységesebb, motiváltabb és a küldetés teljesítésére alkalmasabb csoportot tudunk létrehozni. Azok a vezetők, akikben világosan él a jövőkép, az elvárások egyes csapattagok felé tisztábbak, és célokról is megfelelő és földhözragadt elképzelésük van, sokkal megbízhatóbbak lesznek a csapattagok szemében. És ők lesznek azok is, akik a megfelelő példával tudják majd ösztönözni alkalmazottaikat.
Szimpátia
Ha a csapattagok megbízhatnak abban, hogy a menedzser hajlandó a saját érdekeit figyelmen kívül hagyni, ők is szívesebben bíznak meg a menedzsmentben és sokkal hajlandóbbak lesznek az együttműködésre. Az együttérzés 3 alapvető követelménye a következő: Hallgass, értékelj és ébredj. Hallgasd meg csapatodat! Becsüld meg őket mindazért, amit a munkába fektetnek! Ébredj fel és biztosíts lehetőséget azok számára, akik körülötted vannak!
Kompetencia
Győződj meg arról, hogy mindig képben legyél a szakterületedet érintő változásokban! A legmegbízhatóbb emberek folyamatosan tanulnak, elfogadják, hogy ők sem tudnak mindent, de törekszenek arra, hogy minél nagyobb tudásra szert tegyenek. Alázatosak és gyakran olvasnak szakmai témájú könyveket, mentorként is tevékenykednek, és más fejlesztési tevékenységekben is részt vesznek.
Elkötelezettség
Elkötelezett vezetővel mindenki szívesebben szeret együtt dolgozni. Egyfelől példaként szolgálhat az alkalmazottak számára, másfelől biztosítékot is jelenthet számukra, ha tudják, hogy menedzserükre mindig lehet számítani.
Kapcsolatok
Manapság egyre ritkábban alakulnak ki jó kapcsolatok vezetők és beosztottak között. Ezt mindenképpen érdemes elkerülnünk, ha biztos lábakon álló csapatot szeretnénk létrehozni! Legyünk megbízhatóak, tiszteletreméltók, cselekedjünk morálisan és példaértékűen! Nyújtsunk támogatást csapatunk felé, és közvetítsük azt, hogy hozzánk mindig fordulhatnak segítségért! Kerüljük el a panaszkodást, inkább fordítsuk időnket és energiánkat a problémák megoldására!
Ti hogyan teremtitek meg a szervezeteteken belül a bizalmat és a motivációt? Kommentben osszátok meg saját tapasztalataitokat!