A több tízezer domaint tekintve, amelyet Magyarország egyik vezető szolgáltatójaként regisztráltunk, gyakran azt tapasztaljuk, hogy ezek közül sok a felejthető, túl rövid, vagy éppen ellenkezőleg, túl hosszú és bonyolult.
Igen, lehet, hogy némelyik vállalkozás nem arra törekszik, hogy emlékezetes maradjon, mivel tartalmukat és céljukat valószínűleg nem a nagyközönségnek szánják. Ha azonban az interneten szeretnéd építeni céges vagy személyes branded, az emlékezetes domain kiválasztása kulcsfontosságú tényező. Ezért ebben a cikkben elmondjuk, miért olyan fontos a domain kiválasztása.
Hogyan válassz domain nevet különleges projektekhez?
Ha jelenleg még nem vagy biztos saját webhelyed nevét illetően, ebben a cikkben bemutatunk néhány bevált lépést. Megtudhatod, mit kell tartalmaznia a domainnek, mit kerülj, vagy melyik kiterjesztést használd.
1. A domain legyen könnyen megjegyezhető az ügyfél számára
A weboldal neve legyen egyszerű, érthető és találó. A lényeg, hogy az ügyfél könnyen megjegyezhesse, így nem köt ki véletlenül a konkurencia weboldalán. Találj ki egy rövid nevet, lehetőleg legfeljebb 8-10 karakterből állót (annak ellenére, hogy egy domain név akár 63 karakter is lehet).
A cím legyen könnyen kimondható és írható. A leghosszabb magyar szót tartalmazó domain a „megszentségteleníthetetlenségeskedéseitekért“.hu lenne. Lehet, hogy lenyűgözne egyeseket, de valószínűleg egy böngészőbe már nem szívesen írnák be.
Képzeld el, hogy a domain nevet személyesen, vagy rádióban mondod ki. Mennyire megjegyzehető és érthető elsőre?
2. A domain tartalmazzon kulcsszót
A kulcsszó az, amely az ügyfelet a webhelyedre csalogathatja. Szeretnél domaint vásárolni? Írd be a „domain” szót a Google keresőbe. A Google létrehoz egy listát azokról az oldalakról, ahol ezt a szót megtalálta. Ebben a példában a domain egy olyan kulcsszó, amely pl. a Webonic.hu oldalra irányít.
Az internet hajnalán ez a „csel” egyébként nagyon jól működött. A Google azonban már nem dől be neki: rájött, hogy egyes weboldalak címében szerepelt ugyan a kulcsszó, de a tartalom egyáltalán nem kapcsolódott hozzá. Ezért a webhely nevében szereplő kulcsszavakat már nem annyira veszi figyelembe.
De ettől még nincs minden veszve. Nyugodtan használj kulcsszót a domainben, ha releváns tartalmat tudsz biztosítani hozzá. Tehát a kulcsszó nem csak a domain névben, hanem a webhelyed oldalain is megtalálható lesz, így növelve az organikus forgalmad.
3. A domain tartalmazza a neved vagy a cégnevet
Egyértelmű választás erős brand kommunikációval rendelkező nagyvállalatok vagy közszereplők számára, hogy a saját nevüket használják. De mondjuk mit kell tenni ha ismeretlen, kézműves/saját márkás termékek forgalmazásával foglalkozol és növelni szeretnéd az eladásokat online?
Mi ez esetben is azt javasoljuk, hogy nyugodtan használd a saját neved, vagy a márkád nevéd mint domain nevet. Nem számít, ha a világ még nem tud rólad. Senki nem úgy kezdte, hogy rögtön híres lett. Ha túl gyakori vezetékneved van, akkor érdemes kicsit “játszani” vele, esetleg összevonni a már említett kulcsszóval.
Mi az, amit inkább ne tegyünk a domain nevébe?
1. Pontok, vesszők, kötőjelek és számok
A domain névnél az egyszerűség a nyerő. Az írásjelek (.,;:!? – _ / „“ {} <> []), a váltakozó nagy- és kisbetűk, számok és más olvashatatlan szimbólumok sokszínűvé teszik a cikkeket (és a jelszavakat erőssé), de a domainben használhatatlanok.
2. Szűk termékportfólió
Képzeld el, hogy esküvői fotós vagy, és csak ezzel foglalkozol. De mi történne, ha a jövőben valami mást is fényképeznél majd üzleti céllal, pl. ingatlant, céges vagy családi rendezvényeket? Ilyen esetben például a „eskuvoifotos.hu” domain korlátozó lehet.
Először gondold át, milyen termékeket (szolgáltatásokat) tartalmaz a portfóliód és később szükséges lesz-e bővíteni, és ennek tudatában érdemes a domain nevet kiválasztani.
3. Helyszín
A portfolióhoz hasonlóan a helyszín is egy kétélű kard. Ahol jelentősége van, ott a domain nevébe érdemes lehet beletenni a település nevét. De a kérdés itt is felmerül: mi lesz ha nyitok egy másik üzletet egy másik városban?
Digitális termékek és szolgáltatások esetén a helyszín azonban nem feltétlenül releváns, így ott nem érdemes ezt használni.
Melyik domain kiterjesztést válasszuk?
A domain kiterjesztés kiválasztása (ami a domain névben szereplő pont után jelenik meg) attól függ, ki lesz a weboldalad célközönsége.
Amennyiben a weboldalad a magyar ügyfeleket szólítsa meg célszerű .hu végződést használni. Külföldi terjeszkedés esetén pedig az országkódnak megfelelő például .de. .fr, .uk lehet a megoldás. Globális, vagy regionális közönség esetén, a több országban ismert (.com, .eu, .org, .net) kiterjesztést érdemes választani.
A Webonic kínálatban olyan végződésrk is elérhetők, amelyek kreatívan kiegészítik a domain nevet (például: .band, .party, .yoga, .dance, .garden, .voyage). A legnépszerűbbek a .store, .tech, .space vagy .site.
Pár konkrét tipp
1. TIPP – regisztráld a kiszemelt domaint azonnal, amint kiderül, hogy még szabad. Megtörténhet, hogy egy domain-értékesítő lefoglalja azt, és később magasabb áron adja el Neked.
2. TIPP – Minden webhelynek van saját e-mail címe az alábbi formában: tetszőleges szöveg@domainnév, beleértve a kiterjesztést is. Ezt persze át lehet irányítani gmailre, vagy máshová.
3. TIPP – lehetőleg a domaint és a webtárhelyet is ugyanazon szolgáltatótól vásárold meg. A domain és a webtárhely összekapcsolásával időt és pénzt takarítasz meg, illetve elkerülheted az esetlegesen felmerülő bonyodalmakat.