Mi jut eszedbe, ha meghallod a „helyi vállalkozás” kifejezést? Talán egy ABC, egy fodrászat vagy egy cuki cukrászda. Mindegyik válasz helyes, igazából szeretünk helyben vásárolni legyen szó egy nagyobb márkáról, vagy egy kis családi vállalkozásról.
A lokális (helyi) marketing egy furcsa kifejezés, talán itthon még nem is annyira elterjedt. Azonban mindenképp fontos a szerepe, hiszen az okoseszközeinket egyre inkább használjuk közeli üzletek felkeresésére.
Az ok egyszerű:
1. A vásárlók számára fontosak az online vélemények és értékelések.
2. A Google egyre több helyi vállalkozást ajánl a keresési találatok között.
Tehát ha olyan ügyfeleket szeretnél elérni, akik helyi vállalkozásokat keresnek az interneten, akkor szükséged lesz egy ezzel kapcsolatos stratégiára.
Mi az alapja egy lokális marketing stratégiának?
- A legfontosabb talán a Google Cégprofil (Google My Business) és saját weboldal. A kereső ugyanis ezeket fogja megjeleníteni a találatok között.
- Kulcsszó optimalizálás az üzlet környezetének megfelelően. Ilyen esetben a kulcsszavak egy helyet írnak le, például: barátságos kávézó szép belvárosi környezetben, fodrászat Józsefvárosban.
- A jó öreg reklám. Ne felejtsük el a helyi rádiót, TV csatornát, újságokat és az események szerepét sem.
Online és offline találkozása
Remek példa erre, mikor éttermet keresünk a közelben.
Ha az étteremnek van Google Cégprofilja, akkor könnyen meg lehet találni. Itt aztán látom a nyitvatartást, telefonszámot, a feltöltött képeket, vagy az asztalfoglaláshoz szükséges infót. Jobb esetben egy honlapcím is szerepel, ahol aztán megnézhetem az étlapot, vagy tudok házhozszállítást kérni.
A Google profil és a saját honlap már egy nagyon jó alap a lokális marketinghez.
Hazai statisztikát nem könnyű találni, de bizonyos globális trendek itthon is igazak lehetnek:
- A vásárlók 93%-a általában 20 percet vagy kevesebbet utazik a mindennapi vásárláshoz ( Access Development ).
- A boltokat meglátogatók 83%-a online keresést használt mielőtt bement volna egy boltba (Google).
- A Google keresések 46%-a helyi vonatkozású.
A lokális marketing lényege tehát, hogy minden releváns információ könnyen és gyorsan hozzáférhető legyen a látogató számára. Példa: időpontfoglalás, különleges ajánlatok, parkolás, megközelítés, üzletet érintő esetleges szabályok. Étterem esetében ide tartozhat a különleges étrendre való felkészülés is, például gluténmentes vagy vegán ételekkel.
Ez segít tervezni a vásárlóidnak, hogy készüljenek, mielőtt tőled rendelnek, vagy eljönnek az üzletbe. A lokális marketing szintén segít megkülönböztetni magad a versenytársaidtól. Feltűntethetsz olyan extra szolgáltatásokat, ami a közelben másnak nincs, pl.: csomagátvétel, 3D nyomtatás, különleges ételek, stb. Ha az adott szolgáltatást vizuálisan meg lehet mutatni, akkor természetesen érdemes erről fotókat készíteni és feltölteni a honlapra és a Google Cégem profilba is.
Alapvető lokális marketing stratégia elemei:
1. Online elérhetőség
A keresésben egyre nagyobb szerep jut a következő szavak használatának: közelben, közel hozzám, illetve konkrét helységnévvel a keresésben. A Google ilyenkor a felhasználó tartózkodási helyének adatait veszi alapul (mobilinternet, GPS, vagy wifi alapján) és ennek megfelelő találatok ad.
2. Helyi influencerek bevetése
A helyi influencerek trendje már Magyarországon is megfigyelhető. Általában 1000-10000 követővel rendelkeznek és sokuknak nagy szerep jut a helyi vállalkozások bemutatásában így nem feltétlenül kell elzárkózni ettől a műfajtól sem. Európában 42% barátoktól, vagy családtól szerez tudomást egy termékről (lásd lenti ábra).
Az influencerek jelentőségét tehát nem szabad alábecsülni. Budapesten (és más nagyobb településeken) egyre gyakoribb, hogy egy városrész tudatosan épít karakterisztikát, amihez a helyi vállalkozások is csatlakozhatnak, akár influencereken keresztül.
3. Helyi események
A figyelemfelkeltésre a különböző helyi rendezvények is alkalmasak. Futóverseny (és más sportrendezvények), kiállítás, fesztivál, különböző jeles napok, stb. Ha nincs ilyen, akkor érdemes lehet a többi helyi vállalkozással összefogva létrehozni valami újat, ami még több érdeklődőt hozhat a környékre.
Összefoglaló tippek a cikkből
- Minden az online jelenléttel kezdődik. A legegyszerűbb módja a saját honlap, és a Google Cégprofil.
- A fontos információk legyenek fent a honlapon: megközelítés, alap és különleges termékek, szolgáltatások, nyitvatartás, rendelési feltételek, stb.
- Próbálj ki új csatornákat – a helyi influencerek nem drágák, és egy kreatív kampányban jelentősen segíthetnek a közösség elérésében. Ugyanez igaz a helyi médiára, például a rádióra, a helyi televízióra vagy az újságokra.
- Fogj össze a többiekkel és vegyél részt helyi eseményeken.